Technologie en Maatschappij in Balans: Sectorbeeld Ontwerpende Ingenieurs Wetenschappen

Ena Voûte, TU Delft; Frank van der Hoeven, TU Delft; Paul Hekkert, TU Delft; Martijn Warnier, TU Delft; Hans Suijkerbuijk, TU Delft; LinLin Chen, TU Eindhoven; Berry Eggen, TU Eindhoven; Jacob Voorthuis, TU Eindhoven; Geert Jan van Houtum, TU Eindhoven; Mascha van der Voort, Universiteit Twente; Geke Ludden, Universiteit Twente; Erwin Hans, Universiteit Twente; Leentje Volker, Universiteit Twente; Bart Koopman, Universiteit Twente; Geert Dewulf, Universiteit Twente; Karin Schroen, Wageningen University; Sanda Lenzholzer, Wageningen University; Katrien Termeer, Wageningen University; Wilfred Dolfsma, Wageningen University; Iris Vis, Rijksuniversiteit Groningen; Cor Wagenaar, Rijksuniversiteit Groningen; Jos Arts, Rijksuniversiteit Groningen; Dario Bauso, Rijksuniversiteit Groningen; Terry van Dijk, Rijksuniversiteit Groningen; Annet Kempenaar, Rijksuniversiteit Groningen; Gerald Jonker, Rijksuniversiteit Groningen
Keywords: design, ontwerpende, ingenieurs, wetenschappen

Dit sectorbeeld van de ontwerpende ingenieurswetenschappen beschrijft de grote gemeenschappelijke deler van de verschillende ontwerpdisciplines in Nederland. In aanloop naar het schrijven van dit sectorbeeld hebben we gezamenlijk bepaald waar onze sterkte ligt, en waar we concreet kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke knelpunten.

Implementatie van technologische innovaties in aansluiting op maatschappelijke uitdagingen omvat een ontwerpopgave. Dit vereist in toenemende mate wetenschappelijk onderbouwde ontwerpmethodieken. Het brede Nederlandse ontwerplandschap kan hierbij de rol van verbinder goed vervullen. Teneinde deze brugfunctie optimaal te versterken worden drie gebieden voor verdere investeringen gezien:

Onderzoek

Er is meer onderzoek en onderzoeksfinanciering nodig voor het volbrengen van ontwerpuitdagingen die in de Nederlandse maatschappelijke missies worden gesteld, evenals voor de verdere ontwikkeling van Key Enabling Methodologies als basis voor effectief ontwerp.

Onderwijscapaciteit

Er is een ruimere onderwijscapaciteit en verdere ontwikkeling van ontwerp gestuurde didactiek nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar ontwerpers, een vraag die voortkomt uit de opkomende behoefte aan ontwerpaanpakken in nieuwe onderzoeksprogramma’s binnen Horizon Europe en NWO.

Toegang tot technologie

Er moet voortdurend toegang gegarandeerd zijn tot de zich snel ontwikkelende technologische disciplines voor professionals die zowel de technologie doorgronden als de onderzoekende ontwerpuitdaging aankunnen. Dit sectorbeeld van de ontwerpende ingenieurswetenschappen beschrijft de grote gemeenschappelijke deler van de verschillende ontwerpdisciplines in Nederland. In een toekomstig sectorplan zullen bovenstaande inversteringsgebieden verder en doelgericht worden uitgewerkt.

June 28, 2021

Details about this monograph